Makumatkailua ”vastuullisen äijäilyn” merkeissä

18.06.2020

”Mitä sitä taas annettaisiin henkilökunnalle ja asiakkaille tänä vuonna lahjaksi?” Tämä ajatus jyskyttää monen yrityslahjoista vastaavan takaraivossa pitkin vuotta. Moni asiaan perehtymätön voisi luulla että, tämähän on helppoa, siitä vaan katalogista pyyhkeet ja viinipullot tilaukseen. Mutta näin se ei valitettavasti ole. Mielestäni on tärkeää myös lahjan antajana tuoda omat arvot esille. On erittäin mukava saada sekä antaa lahja, joka todellakin menee käyttöön ja sitä käytettäessä lahjan antaja myös muistetaan positiivisesti - jopa monta kuukautta tai vuotta lahjan saamisen jälkeen.

Voiko ruokaa antaa lahjaksi? Kyllä, makumatkat korkealaatuisilla mausteilla sekä ruokatuotteilla ovat varmasti kaikille astetta mieluisampi lahja ja tulevat takuulla käyttöön kotona tai vaikkapa kesämökillä.

Makumatka maailman ympäri, tiettyyn paikkaan tai tiettyyn ruoanlaittotapaan sidottuna, on myös hyvä ja makujäljen jättävä idea. Esimerkiksi aikoina, kun matkustusta on rajoitettu, kiva tapa piristää henkilöstöä on viedä heidät makumatkalle ympäri maailman Poppamiehen mausteilla ja niihin liittyvillä tuotteilla. Näissä sopivien tuotteiden yhdistämisessä High Peakin asiantuntevat myyjät auttavat varmasti.

Maustelahjan kylkeen on helppo lisätä vaikkapa yhtiön toimitusjohtajan oma suosikkiresepti osana lahjan personointia. Kattavamman setin rakentaminen onnistuu lisäämällä mausteen yhteyteen esimerkiksi logomerkattu paistinlasta tai kokinhattu.  Hauska esimerkki maustelahjan toimivuudesta on tuttavani, joka on ostanut jo useamman vuoden mausteita ja kastikkeita meiltä lahjaksi asiakkailleen. Hän kertoo, että pitkin kesää on mukava saada viestejä ja kuvia pitkin Suomea, joissa asiakkaat kiittävät joululahjasta. Hän ei ole vastaavaa ikinä kokenut muiden yrityslahjojen parissa.

Mausteita ja ruokaa lahjana antavat miettivät varmasti muun muassa ”miten ja missä nämä nyt sitten säilyvät?”. Poppamiehen tuotteissa säilyvyysaika on vähintään 12 kuukauden luokkaa ja kuivamausteissa jopa 3 vuotta, joten näitä on helppo lahjoittaa, vaikka tuotteet eivät menisikään heti käyttöön. Lisäksi nämä tuotteet eivät vaadi kylmäsäilytystä, joka helpottaa tuotteiden pakkausta sekä paketointia myös muiden lahjojen mukaan.

Poppamiehen arvoihin kuuluu muutenkin ekologisuus ja ympäristön huomioon ottaminen. Meidän kastikkeissamme on huomioitu tuotannossa, kuljetuksissa sekä varastoinneissa esimerkiksi hiilijalanjäljen kompensointi. Tämä on osa meidän agendaamme, jota kutsumme ”vastuulliseksi äijäilyksi!”

Kun tuotanto sijaitsee siellä missä raaka-aineetkin, on tuotteiden saaminen esimerkiksi Costa Rican tehtaalta High Peakin kautta asiakkaalle, ja edelleen asiakkaan ruokapöytään oma prosessinsa. Olemme huomanneet, että kiinnittämällä huomion pieniinkin asioihin saadaan aikaan merkittäviä tuloksia.

Me Poppamiehellä seuraamme tarkasti niin rahdin kuin koko tekemisemme hiilijalanjälkeä, ja pyrimme minimoimaan sitä kaikilla keinoilla. Osana toimintaamme kompensoimme aiheuttamaamme ilmastorasitetta mm. istuttamalla Panaman sertifioidun metsäprojektin puitteissa Poppamies-puita. Rahtiyhtiöitä pyydetään myös toimittamaan laskelmat hiilijalanjäljestä. Poppamies käyttää varastonsa lämmitykseen maalämpöä, ja toimitilojen käyttämän sähkön tuotannossa hyödynnetään sähkölaitokselta vuokrattuja aurinkopaneeleita. Tuotteiden laadun varmistamiseksi teemme tarkkaa valvontaa niin omasta kuin yhteistyökumppaneidemmekin toimesta.

Poppamiehen tärkeimpiin arvoihin kuuluu aktiivinen ote ”vastuulliseen äijäilyyn” kuten itse olemme tämän asian lanseeranneet.

Mahtavia makumatkoja ympäri maailman!

Marko Suksi
Perustaja ja tuotekehittäjä
Poppamies Oy