Mitä jos tänä vuonna antaisit joululahjaksi jotain muuta kuin viinipullon?

Vaikka vielä saadaan nauttia ruska-ajasta, tulee se joulu sieltä tänäkin vuonna yhtäkkiä ja yllättäen, kuten joka vuosi. Asiakkaita ja yhteistyökumppaneita olisi taas muistettava lahjalla, mutta mitä ihmettä se voisi olla? Asia tulee tietysti mieleen viikkoa ennen jouluaattoa ja kiireessä viinipullo tuntuu hyvältä, ja ennen kaikkea helpolta, ratkaisulta. Se on kuitenkin juuri helppoutensa vuoksi melko persoonaton ja eikä kovinkaan mieleenpainuva ratkaisu. Ja jos oikein huonosti käy, lahjan saaja saa jouluna tusinan verran viinipulloja ja sinun antamasi hukkuu muiden pullojen joukkoon – tai pahimmassa tapauksessa päätyy eteenpäin annettavaksi paniikkilahjaksi.

Loppuvuodesta on paljon muutakin ajateltavaa kuin yrityksen joululahjat ja sitä paitsi pitäisi tietysti myös omalle perheelle keksiä joululahjat eivätkä mielikuvitus ja aika tunnu riittävän siihen, että kaikki lahjat olisivat kovin persoonallisia ja viimeisen päälle mietittyjä. Uskotko, jos sanon, että lahjan valitsemisen voisi tehdä myös toisin? Sen ei tarvitse olla kiireessä hoidettua pakkopullaa vaan sen voi hoitaa myös hyvissä ajoin etukäteen ja itseasiassa lahjan valitseminen voi olla myös hyvin innostavaa ja hauskaa! 

Sen lisäksi, että ajoissa lahjan valitseminen on huomattavasti mukavampaa kuin viimetipassa kiireessä, avaa aika enemmän mahdollisuuksia lahjan suhteen. Kun on riittävän ajoissa liikkeellä, voidaan lahjaksi tehdä hyvinkin pitkälle kustomoituja tuotteita ja toisinpäin: mitä vähemmän aikaa on, sitä rajatummaksi lahjavalikoima kapenee.

Lahjalla voit viestiä monenlaisia asioita: se voi olla hauska ja yllättävä, se voi viestiä vihreitä arvoja tai kotimaisuutta, se voi kannustaa hyvinvointiin tai se voi olla tyylikäs ja hillitty. Tärkeää on, että valitsemasi lahja viestii samoja arvoja kuin yrityksesi brändi. Silloin lahja yhdistyy helposti saajankin mielessä antajaan vaikka lahjaa ei olisi kovin näkyvästi yrityksen logolla merkattukaan.

Arvojen viestittämisen lisäksi osoitat lahjalla, että arvostat lahjan saajaa, yhteistyökumppaniasi. Haluat kiittää häntä hyvästä yhteistyöstä ja tietysti toivot, että yhteistyö jatkuu. Kiitollisuuden ja arvostuksen osoittaminen ei vaadi äärimmilleen venytettyä budjettia vaan ajatuksella valittua lahjaa. Sellaista, joka ilahduttaa saajaa avatessa ja tulee hänelle käyttöön. Kun lahjalla on hyvä tarina, sitä käytettäessä tulee aina antaja mieleen. 

Viime vuosina joululahjoissa on haluttu viestittää erityisesti eettisyyttä ja kotimaisuutta. Joululahjan toivotaan usein olevan myös sellainen, joka ei ole koko- tai sukupuolisidonnainen. Toisaalta taas esimerkiksi laadukas takki on arvostettu ja takuulla käyttöön tuleva tuote vaikka siinä täytyykin tietää lahjansaajan sukupuolen lisäksi myös hänen vaatekokonsa. Tämän voi kuitenkin toteuttaa vaikkapa niin että esimerkiksi isommalle porukalle toimitetaan sovitusmallit, jolloin jokainen saa varmasti itsellensä sopivan koon. 

Koska toivottavaa on, että tuote tulisi lahjan saajalla ihan oikeasti käyttöön, hyvä valinta on sellainen tuote, jota suurin osa ihmisitä käyttää päivittäin tai usein. Lahjaksi on kiva saada jotain sellaista, mitä ei itse tulisi ostettua, kuten vaikkapa uusi leikkuulauta, laadukkaat kylpypyyhkeet, uusi toilettilaukku, tyylikkäät juustoveitset, toimiva treenikassi, hyvännäköinen viikonloppulaukku, kaunis kynttilälyhty… vaihtoehtoja riittää!

Lahjaa valitessa kannattaa uhrata ajatus myös sille, miten lahjan toimitat. Se vaikuttaa paitsi lahjan paketoimiseen, myös mahdollisesti lahjan valintaan. Jos lahja pitää postittaa tai viedä ulkomaille, litteä, kevyt ja rikkoutumaton lahja on kuljetuksen kannalta järkevin valinta. Jos taas viet lahjan henkilökohtaisesti perille, voi lahja olla pakattu kevyesti, mutta näyttävästi.

Yksin lahjan miettiminen voi tuntua tuskastuttavalta, mutta ammattilainen osaa ehdottaa sinulle sellaista, mitä et olisi itse ehkä edes keksinyt ajatella! Tule High Peakille ideoimaan tämän joulun lahjat kuntoon. Laitetaan pakettiin yhteistyökumppaneillesi persoonallinen ja mieleenpainuva lahja, joka viestittää juuri sinun yrityksesi arvoja.

Arsi Koivula & Annika Vaajapuro

Takaisin blogiin