Vieraskynä: Vaikeina hetkinä kumppanuus punnitaan

 

Meillä Luin Livingissä koettiin keväällä kauhun hetkiä. Kun korona-aalto alkoi vyöryä, olimme hetken aikaan melkoisessa paineessa. Vuosikaudet olimme pitäneet turvallisesti kiinteät kulut kurissa, mutta juuri muutama kuukausi takaperin olimme päättäneet ensimmäistä kertaa historiamme aikana investoida oman showroom/myymälätilan vuokraamiseen Tampereen ytimestä. Varastomme Vantaalla täydentyi kevätmarkkinaa varten samaan aikaan kuin osa jälleenmyyjistä alkoikin perumaan tilauksiaan. Yrityslahjayhteistyöstä High Peakin kanssa oli juuri sovittu, aloituspalaverit pidetty ja fiilikset korkealla. Mannerheimin Lastensuojeluliiton kanssa aloitimme kampanjan, jossa tuemme heidän arvokasta työtään suomalaisten lasten ja nuorten hyväksi, kunnianhimoisin myynti- ja lahjoitustavoittein, tottakai.

Onneksi meillä on edelleen pienenä yrityksenä kyky reagoida nopeasti. Ensimmäinen päätöksemme oli, että emme laita päätä pensaaseen, vaan alamme entistä enemmän soittelemaan asiakkaillemme, jos ei muuta niin kuulumisia kysellen. Toisekseen päätimme alkaa markkinoimaan sosiaalisessa mediassa enemmän kuin koskaan. Jospa ihmiset kuitenkin edelleen ostavat lahjoja ja haluavat panostaa koteihinsa ja arkiseen hyvinvointiin. Ja onneksemme olimme oikeassa. Kuluvan vuoden kuluttajaverkkokauppamme myynti on kasvanut 120 % edelliseen vuoteen verrattuna.

Vappuna meillä oli 5-vuotissynttärit. Kutsut juhliin olivat valmiina, kun karanteenit ja eristäytymiset alkoivat. Tarkoitus oli järjestää kunnon juhlat jälleenmyyjillemme ja muille kumppaneillemme. Sen sijaan päädyimme olosuhteiden pakottamana lähettämään heille postitse hemmottelevat vappukassit. Kassien sisältö koostui mm. muhkeista pyyhkeistämme, ajan henkeen sopivista luonnonsaippuoistamme, vappukuohuvasta sekä ehkä tärkeimpänä käsin kirjoitetusta tervehdyksestä. Kiitimme ja koitimme kannustaa heitä arvojemme mukaisesti ottamaan vaikka vappuna hetken rennosti, vaikka kuinka huoli painaisi. Ele ei ollut suuren suuri, mutta kun saa asiakkaalta tällaisen viestin, niin tuleehan sitä itsekin hyvälle mielelle.

”Voi te ihanat naiset, nyt en kyllä kestä!!! Hyllytin eilen tuotteita Luin Living lähetyksestäni ja hämmennyksekseni huomasin, että laatikossahan oli minulle mitä kaunein lahja teiltä! Onnistuitte sekä yllättämään että ilahduttamaan ihan täydellisesti, kiitos tuhannesti! <3”

Onhan vuosi ollut rankka, sitä ei käy kiistäminen. Monessa yrityksessä henkilöstö on venynyt uskomattomiin suorituksiin, kun toisissa yrityksissä ihmiset ovat kohdanneet pienempiä työmääriä ja ansioita. Kaikissa kriiseissä on kuitenkin aina onneksi myös hyvät puolensa. Näkyisikö se loppuvuoden lahjasesongissa esimerkiksi arkeen, kotoiluun ja läheisiin panostamisessa, suomalaisen suosimisessa ja ylipäänsä vastuullisten valintojen korostamisessa? Viimeistään nyt moni meistä haluaa sijoittaa pienet tai isot euronsa harkitusti lahjoihin, jotka tuottavat hyvinvointia ja hyvää mieltä vastuullisesti, ja hyvä niin.

Joskus lahjaksi voi riittää yksi suomen kielen kauneimmista sanoista ”kiitos”. Jos kylkeen haluaa lisätä jotain hemmottelevaa ekstraa, niin High Peakin tiimi on lähellä. Digitaalisesti tai fyysisesti, miten vain ajankuva sallii, heidän ammattitaitoinen asiakasvastaavien joukko on valmiina palvelemaan joustavasti, jokaisen yrityksen oma tilanne ja tavoite edellä. Mitä tämä syksy nyt sitten tuokaan tullessaan, on loppuvuodesta viimeistään hyvä aika kiittää työntekijöitä ja kumppaneita.

Ei se budjetti, vaan ajatus edellä. Ihmiseltä ihmiselle.

 

Noora Mustajärvi

Co-founder, Luin Living

Takaisin blogiin