High Peak 20 vuotta - silloin ja nyt
Share
Parta kasvaa ja mieli halajaa maailmalle
Juuri nyt maailma näyttäytyy mahdollisuuksien paikkana. Olemme juuri sen ikäinen, joka osaa jo paljon eikä tunne painetta tulevaisuudesta. Maailma on mahdollisuuksia täynnä. Ihan aina ei näin kuitenkaan ole ollut.
Palataanpa 20 vuotta taaksepäin. Olin silloin 30-vuotias ja saanut hiljattain maistaa elämän nurjaakin puolta; suorastaan huonoa tsägää. Olin innokas urheilija ja treenasin kovaa. Niin kovaa, että polvi hajosi, kun lähdin pyrkimään korkeammalle tasolle. Meinasi hajota pääkin, kun yhtäkkiä vietiin rakas harrastus.
Työelämän ensi kannukset olin hankkinut paikallisradiosta, ja saanut siinä ohessa aika kivan kontaktipinnan kotikaupunkiini Tampereelle. Olin myös perustanut ensimmäisen yritykseni yhtiökumppanin kanssa, joskin se viinitukku kuopattiin puolitoista vuotta myöhemmin. Ei ne kaikki ideat lennä. Ja tuossa tapauksessa taisimme olla liian innoissamme sekä hieman liian aikaisin.
Jo viinitukku aikana olin hankkinut kaveriltani Ilarilta nipun pinssiesitteitä, minigrip-pussillisen pinssimalleja, sekä fax-laitteen puhelinosakkeella. Kaverini kouluajalta oli elättänyt itsensä valmistamalla ja maahantuomalla pinssejä yrityksille. Meidän yhteiset ponnistelut kouluaikana kohdistuivat Abipinsseihin. Näistä kaupoista oppineena Ilari hankki kontaktit maailmalta, jonka päälle nykyinen High Peak on rakentunut.
Ensimmäinen toimistohuone oli meillä kotona. Kun sitten 1997 loppuvuodesta meidän perheeseen syntyi esikoinen Lotta, piti mun fax-laitteelle etsiä uusi paikka. Pyynikiltä löytyi pieni toimiston nurkka jaettavaksi yhdessä toisen aloittelevan yrityksen kanssa. Tuon samaisen yrittäjän/yrityksen kanssa sitten yhdessä kasvettiin ja hoidettiin omia ruutujamme. Muutettiinkin kolme kertaa toimistotiloja. Mun homma oli hankkia kontakteja maailmalta, lähinnä kaukoidästä, ja huolehtia kommunikaatiosta sekä maahantuonnista.
Sitten tuli aika nostaa lippu salkoon ja kertoa, että meillekin High Peakiin sai tulla asiakkaita. Muutettiin taas ;)
Tässä kohtaa meistä tuli se High Peak, josta sai ihan koko mainos- ja liikelahjakirjon A:sta Ö:hön.
No, enää meillä ei ole faxia. Tänä päivänä olemme läsnä kolmella paikkakunnalla. Kasvu on koko yrityksen olemassaolon ajan ollut melko tasaista. Oikeastaan voisin sanoa, että ihminen ihmiseltä ollaan kasvettu.
Nykyisin toimimme kolmen liiketoiminta-alueen ammattilaisina:
- Asiakas-ja mainoslahjat
- Tapahtumatuotteet
- Brändituotteet
Asiakas-ja mainoslahjasektori on edelleen liikevaihdollisesti meidän tärkein osa-alue.
Uskomme seuraaviin asioihin asiakas- ja mainoslahjasektorilla:
Se, kuinka otat sidosryhmäsi huomioon, kertoo organisaatiostasi paljon. Liikelahja viestii arvoja, visioita, strategioita ja missioita. Parhaimmillaan se tuottaa vastaanottajalleen iloa ja hyvää mieltä – jättäen myös vahvan muistijäljen lahjan antajasta.
Tuon muistijäljen syvyys ei ole suoraan verrannollinen lahjan rahalliseen arvoon. Ratkaisevaa on se, kuinka hyvin lahja onnistuu puhuttelemaan ja vetoamaan tunteisiin. Ajoitus ratkaisee; kun hetken onnistuu käyttämään hyvin, sen vaikutukset kantavat kauas tulevaisuuteen.
High Peak on tänään kokenut ja ansioitunut huomioinnin asiantuntijaorganisaatio. Tuotevalikoimastamme löytyy keinoja kaikkiin tarpeisiin ja tilanteisiin vahvimpien brändien voimin. Toimintamme perustuu ratkaisujen hakemiseen, asiantuntemukseen sekä lisäarvon tuottamiseen keskitetyillä, tarkoituksenmukaisilla ja ytimeen osuvilla ratkaisuilla, jotka räätälöimme asiakkaittain ilman ala- tai kokorajoituksia.
Kaikkia liiketoiminta-alueita yhdistää vahva verkkokauppaosaaminen. Meillä on tänä päivänä livenä reilusti yli 100 verkkokauppaa eri asiakkaille ja eri tarkoituksiin.
Kansainvälistyminen on nyt kovassa vauhdissa. Ja juuri tänä päivänä tapahtumatuote-liiketoiminnan kansainvälistyminen, sekä sen mukanaan tuomat B2B-mahdollisuudet ovat kasvun tae ja suuri tulevaisuuden mahdollisuus. Aina on uskallettu heittäytyä tilaisuuksiin sen enempää pelkäämättä. Yksi tärkeimpiä omia mottojani onkin, että eniten elämässä harmittaa tilaisuudet joihin ei ole syystä tai toisesta uskaltanut tarttua. WRC merchandise -sopimus on tehnyt meistä aidosti kansainvälisen yrityksen. Oppimista on ollut paljon ja sitä on vielä paljon edessä. Uskon, että meillä on tapahtumatuotteiden osalta pian jotain mielenkiintoista kerrottavaa. Siihen palataan myöhemmin.
Brändituotteisiin olemme uskoneet jo vuosien ajan. Asiakkaat ovat entistä merkkitietoisempia. Haemme ahkerasti tuotteita Brändituote-portfolioomme. Brändejä joiden kanssa voimme syventää sekä kehittää toimivan yhteistyön, joka on myös taloudellisesti kannattava molemmille osapuolille.
Erityisen ylpeä olen yhteiskuntavastuun kantamisesta, jota olemme toteuttaneet työllistämällä monia henkilöitä suoraan koulun penkiltä. Ensin harjoitteluun, joka kuuluu koulun tutkintoon, ja siitä lopputyön tekoon tai suoraan hommiin. Mutta kyllä ne ensimmäiset rekryt oli kuumottavia - useita avoimia kysymyksiä tulevaisuudesta.
Tuo mun kotitoimiston ominut Lotta muuten kirjoitti ylioppilaskirjoituksissa aiheesta ”minustako yrittäjä” - tullen nopeasti johtopäätökseen, että hänelle ei yrittäjyys sovi ja uravalinta on toisenlainen. Itse olen jokaisesta päivästä ja tästä matkasta nauttinut. On tämä kuitenkin vaatinut perheeltä paljon joustoa ja venymistä. Kyllä omat lapset ovat iskää kotiin saaneet varmasti odottaa enemmän kuin lapset keskimäärin. Toisaalta, kun olen läsnä ollut, olen myös pyrkinyt olemaan oikeasti paikalla. Kiitos Lotta, Lenny ja Kati - ei tämä ilman teidän apua, tukea ja ymmärrystä olisi ikänä onnistunut.
Kiitos näistä vuosista kuuluu tietysti uskollisille asiakkaille, sekä kullan arvoisalle henkilökunnalle.
Niin - se ensimmäisenä palkattu Soilekin on vielä töissä ;)
Nuorekas ja kehittyvä High Peak jatkaa nyt uuden ilmeen ja sloganin kera seuraaville vuosikymmenille!
Bright ideas. True colours.