Niin se menee, elämässä yleisestikin ottaen. Aina kannattaa kysyä. Koska siinä kohtaa, kun yleensä kysytään, on tilanne sellainen, että varsinaisesti ei ole enää mitään hävittävää. Tai se mitä tuleman pitää, on jo jollain asteella tiedossa mutta varaudutaan johonkin… yllättävään, kenties jopa suotuisaan lopputulemaan.
Olipa lahjatarpeesi mikä tahansa, aina kannattaa kysyä meiltä onnistuuko.
Meidän työssä se näkyy kiireisinä aikatauluina, mutta samalla myös mahdollisuuksina pelata ne jaetut kortit vieläkin paremmin ja voittaa lähes miltei aina se isoin haaste, eli aika. Näin ollen yleisin kysymys minkä sinä ostaja meiltä saat, on: ”Milloin tarve / mikä deadline?” Meille asiakkaan aikataulu sanelee todella paljon, oikeastaan kaiken. Mitä enemmän sinulla on aikaa, sitä enemmän meillä on mahdollisuuksia teettää sinun tarpeisiin vaikka oma vilkkuva pehmolelu jos sellaista toivottaisiin. Aika on hyvä kortti pelipakassa.
Toinen asia, jota me usein kysymme on: ”Millainen määrä?”. 5000 stressipalloa onkin jo isompi satsi tuoda maahan ja mistä se tuodaan, versus että ajatuksissa on 50 vilkkuvaa palloa firman pikkujouluihin. Aina määrää ei tietenkään tiedä, mutta sitä on hyvä hieman ajatella etukäteen. Ja toki siihen määrään vaikuttaa läheisesti myös se hinta. Sitäkin me kysymme usein ” Onko budjettia / mitä se saa maksaa?” Määrä ja hinta kulkevatkin usein käsi kädessä. Aina kun lähdetään tekemään jotain ihan uutta, siihen ei välttämättä ole valmiita vastauksia heti olemassa, mutta se on asia, jota kannattaa hieman ajatella etukäteen. Viimeisenä (tai välillä myös ensimmäisenä) kysymme myös, ”Millainen aineisto / montako painoväriä?”. Painatusvärien määrä ja esimerkiksi asemointi, kaikki vaikuttavat yllämainittuihin asioihin eli määrään, hintaan sekä aikatauluun. Näistä karkeasti jaotelluista neljästä asiasta muodostuu lähtökohta siihen, miten mainostuotteiden ja asiakaslahjojen hankintaa voi alkaa suunnitella.
Itse rakastan tarinoita. Ihmisten tarinoita elämästä ja sattumista. Siitä miten elämän raiteet kulkeutuvat yhteen ja erikseen ja miten sattumat sekä satunnaiset kohtaamiset voivat synnyttää jotakin aivan huikeaa. Tarinat jäävät mieleen. Tarinoista voi oppia ja tarinat inspiroivat sekä antavat voimaa. Jokaisella yritykselläkin on tarina. Tutkimustenkin mukaan yritykset ja siellä työskentelevät ihmiset jakavat mielellään sitä tarinaa. Nyt tullaan ytimeen. Teillä on tarina, tai ajatus tarinasta. Meillä on tuotteet ja tavat toteuttaa se niin, että teidänkin tarina jatkaa eloaan muiden ihmisten kohtaamisissa. Oikeasta elämästä voisin kertoa esimerkin vaikkapa kesäisestä Suomesta, missä ihmiset viettävät paljon aikaa esimerkiksi mökkeillen. Olipa eräs pieni paikkakunta keksinyt, että kesä ja kärpäset kuuluvat yhteen ja jakoivat paikallisilla markkinapäivillään lomalaisille sydämenmallisia kärpäslätkiä. Tulipa lätkistä niin suosittuja, että niiden perään kyseltiin vielä pitkän aikaa tapahtuman jälkeenkin. Ja kuinka monen mökin ovenpielessä roikkuu se sydämellinen kärpäsen nitistäjä vielä vuosienkin päästä. Tai mietitään vaikka ämpäriä. Miten muovisesta ämpäristä tuli niin pop? Mikä siinä on? Se on käytännöllinen, jää arkeen ja sen äärellä vietetään ehkä leppoisia hetkiä mökillä vettä kantaen, siivoten tai vaikka autoa pesten – kenties jopa seuraavat kymmenen vuotta...? Ajattele jos teidän yrityksen tarina, slogan, kuva, logo olisi vielä kolmen vuoden päästä mahdollisen potentiaalisen asiakkaan, yhteistyökumppanin, työtoverin mökkisaunassa… Elämän raiteet kohtaavat. Uutta syntyy ja taas on lisää tarinoita kerrottavana. Aina kannattaa kysyä, että onnistuuko. Varmasti onnistuu, ja ties mitä siitä syntyy. Mainoskynästä, ilmapallosta, vara-akusta, karkkiaskista, palapelistä, pallivahasta…
Heli
Myyntipäällikkö
High Peak Finland