Vetoa ja pitoa pienillä teoilla – Työnantajamielikuvan kirkastamisesta

03.05.2023

Työnantajamielikuva – mikä se on? Arvoituksen ratkaisu kätkeytyy jo itse sanaan. Se mikä mielikuva ihmisillä on yrityksestä työnantajana, sen toiminnasta ja sen arvoista – sekä siitä tekeekö yritys mitä saarnaa – on valtavan tärkeä asia, kun mietitään yrityksen mainetta. Henkilökunta on yrityksen moottori, ja yritys joka pitää henkilöstöstään huolta, on kuin hyvin rasvattu ralliauto, joka ei luisu rytisten ryteikköön tiukoissakaan kaarteissa. Kun henkilökunta on kartalla siitä, mitä yritys tahtoo edustaa, ja heillä parhaassa tapauksessa on asiaan myös vaikutusvaltaa, saavutetaan häämöttävä maaliviiva ajallaan ja ajoneuvo ehjänä.

Lahjat, yhteiset jaettavat ja keinot, joilla yritys osoittaa välittävänsä työntekijöistään, ovat asioita, joihin tässä kirjoituksessa pureudumme.

 

Muistaminen on voimaa

Työnantajamielikuvaa ei piirretä väritusseilla fläppitaululle. Sitä ei lyödä lukkoon kokoushuoneessa eikä sanella ylhäältä alas. Se syntyy ja muovautuu ihmisten aidoista kokemuksista. Oli henki yrityksessä sitten voimaantunut tai lamaantunut, sanalla on taipumusta kiiriä.

Usein puhutaan yritysten veto- ja pitokyvystä. Vetokyky viittaa yrityksen kykyyn houkutella työntekijöitä, pitokyky kyvystä pitää työntekijöistä kiinni. Työnantajamielikuvalla on molemmissa tapauksissa suuri merkitys. Hyvä pitokyky myös parantaa entisestään vetokykyä. Kun työssään viihtyvät ja hyvinvoivat työntekijät kertovat kokemuksistaan, positiivinen mielikuva yrityksestä kantautuu myös työnhakijoiden korviin.

Yhdenkään työpaikan rakenteellisia ongelmia ei lahjominen ratkaise. Pahimmassa tapauksessa se voi tuntua vaikeuksien paikkailulta – eikä suinkaan kiillota työnantajamielikuvaa. Mutta kun perusasiat ovat kunnossa, muistaminen materian muodossa, yhteiset univormut ja muut henkeä nostattavat eleet, tuntuvat aidolta kiitokselta ja välittämiseltä. Ja siinä niiden voima juuri on.

Yrityslahjat sitouttavat henkilökuntaa, saavat jokaisen tuntemaan itsensä tärkeäksi lenkiksi. Siksi esimerkiksi vuokratyöntekijöitä ja osa-aikaisia ei kannata jättää yhteisen pukukoodiston ulkopuolelle. Investointi ei ole valtava, ja satsaus maksaa itsensä takaisin entistä sitoutuneemman tekijän muodossa. Ja kun ihmiset pakertavat yhä useammin etätöissä, Teams-palavereihin on aivan paikallaan pukeutua yrityksen logoilla varustettuihin paitoihin. Ajatus saattaa tuntua hassulta, mutta kun henki yrityksessä on hyvä ja työntekijät tuntevat kuuluvansa joukkoon, tämänkaltaiset symbolit ylläpitävät yhteenkuuluvuuden tunnetta, jota etätyöskentely saattaa muutoin nakertaa.

 

Laatua käyttöön, ei halpatavaraa haaskuuseen

Yrityslahjat ovat osuvimmillaan silloin, kun ne jäävät työntekijöiden käyttöön. Kun toimiston ulkopuolellakin vilisee yrityksen logolla varustettuja tuulipusakoita, ja bussipysäkillä työntekijän sormet tarttuvat räätälöityyn popsocketiin kännykän selkämyksessä, kyse on tietysti ilmaisesta mainonnasta, mutta myös aidosti tarpeellisesta tavarasta. Yhtälössä ei häviä kukaan. Ihmiset kantavat ylpeinä myös kaupasta ostamiaan merkkivaatteita, logot rinnassa. Miksi he eivät pukisi ylleen työpaikkansa väriä? He tekevät sen kyllä, mikäli yritys vastaavasti pitää heistä huolta – ja mikäli vaate on aidosti laadukas ja mukava päällä.

Kun työpaikkaansa sitoutunut työntekijä kantaa tyytyväisenä yrityslahjana saamaansa vaatetta, tämä lisää entisestään kollektiivista yhteenkuuluvuuden tunnetta työpaikalla. Se on osa pitokykyä, joka jälleen kerran lisää myös vetokykyä. Tällainen positiivinen kierre vankistaa edullista työnantajamielikuvaa. Positiivisen kierteen alullepanija on työntekijä, joka arvostaa työnantajaansa siksi, että työnantaja vuorostaan arvostaa häntä. Laadukkaat yrityslahjat ovat keino osoittaa tätä arvostusta.

Mainoslahjoihin kannattaakin panostaa kaikissa tilanteissa. Esimerkiksi työhaastatteluun kutsuttua henkilöä, sai hän paikan tai ei, kannattaa muistaa jo heti haastattelusta lähtiessä. Jos kiitoksena vaivannäöstä on vaikkapa termosmuki, sumpin on parempi myös pysyä siinä kuumana. Silloin haastateltava tuntee aikaansa arvostetun.

Ylipäätään mainoslahjojen laatu luo ihmisten mieliin kuvan laadukkaasta yrityksestä. Mitä tahansa sidosryhmille tai henkilöstölle jakaakaan, kannattaa varmistaa, että lahja palvelee tarkoitusta. Käyttökelvottoman krääsän, vaikka ei saajalleen mitä maksakaan, nettoarvo voi työnantajamielikuvan näkökulmasta olla tappiollinen.

 

Lahjo tuoreeks, terveeks ja tervetulleeks

Lahjat kuuluvat erottamattomana osana juhlasesonkeihin. Mutta usein ne piristävät eniten kiireisen arjen keskellä, tuovat lisäpuhtia ja voimia ahertaa. On hyvä muistaa sairastunutta työntekijää tämän ollessa poissa ja tehdessä paluuta. On paikallaan kiittää pitkää uraa tekevää osaajaa jo ennen tämän pääsyä eläkkeelle – mutta viimeistään silloin ja kunnolla. Ja tervetuliaispaketti uudelle työntekijälle antaa tärkeän signaalin: Sinua on odotettu.

Lahjan koon ja arvon on hyvä olla suhteessa juhlan aiheeseen. Harmaana marraskuisena keskiviikkona henkilökuntaa lämmittävät takuulla tavanomaisemmatkin villasukat. Laadukas potkupuku uudelle perheenjäsenelle on aina ilahduttava lahja, jolle on varmasti käyttöä. Kun uran merkkipaaluja juhlistetaan, kannattaa yrityksen törsätä vähän isommin.

On tietysti yrityksen koosta kiinni, kuinka paljon ja kuinka isoa. Mutta kun esimerkiksi eläköityvä työntekijä on antanut yritykselle ison osan itsestään, niin vastapalveluksenkin on syytä olla tuntuva. Tärkein kiitos hyvin tehdystä työstä on tunne, että on tullut nähdyksi ja arvostetuksi. Ja aidon huomioimisen kyllä tunnistaa. Vakautuneelle vegaanille ei kannata ostaa lahjakorttia edes Michelin-tason pihviravintolaan, ja urheilua inhoava tuskin innostuu parhaistakaan paikoista jalkapallo-otteluun. Mutta entä huipputason veitsisetti ja käsityönä valmistettu lihanuija innokkaalle kotikokille? Tai Moleskinen älykirjoitussetti kirjallisuudenharrastajalle, jolle viimein siunaantuu aikaa tallentaa elämänsä jälkipolvien koettavaksi? Silloin puhutaan jo muistamisesta.

 

Ajoitus ratkaisee, mutta ajatus on tärkein

Oli kyse liikelahjoista tai yritystuotteista, ajoitus on kaiken a ja o. Yrityksen logolla varustettuja talvitakkeja, olivat sitten kuinka laadukkaita ja hienoja tahansa, ei kannata jakaa juuri ennen kesälomia. Vastaavasti yhtenäiset kollarit loppukevään virkistystapahtumiin, tai tekniset pikeet työpaikan urheilupäivään, ovat aidosti hyödyllistä päällepantavaa, joille riittää käyttöä myös vapaa-ajalla.

Jokainen ihminen on laulun arvoinen. High Peakin palveluihin eivät, ainakaan vielä, kuulu yksilöidyt alkuperäissävellykset. Mutta paljon me voimme silti tehdä. Yrityslahjoilla ei voi taikaiskusta parantaa työpaikan ilmapiiriä. Eikä se ole niiden tarkoituskaan. Kevään tullen on hyvä pestä ikkunat kuukausittain – ei odottaa, kunnes ne ovat lokkien jätöksistä harmaat.

Silloin kun puitteet ja pohja palkitsevalle puurtamiselle ovat olemassa, muistaminen myös materian ja palveluiden muodossa on aidosti sitä mitä on: muistamista. Ja muistaminen on kaiken kestävän pohjalla, niin työhyvinvoinnin kuin työnantajamielikuvan. Ne ovat erottamattomia.