Now and then tour 2023

12.06.2023



Näin nimesimme 25-v juhlavuotemme ja aikamoinen kiertuehan sitä on jo vedettykin! Yrityksen ikä on numero, joka on varmasti ensisijaisesti lisäarvo meille omistajille. Mietinpä tässä kuitenkin, miten nämä kokemusvuodet näkyvät asiakkaillemme ja mitä ne viestivät heille? Saavatko vuodet meidät näyttämään fossiileilta ja pölyttyneiltä? Vaiko siltä, että meillä on pakko olla vain todella vanhoja ihmisiä hommissa?

High Peakin ensimmäiset askeleet otettiin vuonna 1998. Ennen sitä olin jo ehtinyt kaverini kanssa tekemään pari epäonnistunutta kokeilua ABI-pinssien myymisestä opiskelujen lomassa. Epäonnistuminen ei kuitenkaan estänyt minua astumasta yrittäjän saappaisiin. Kuinkahan monta kertaa ihmislapsikin kaatuu ja nousee taas takaisin ylös kävelemään opetellessaan? En tiedä tarkkaa lukua, mutta monta! Varmastikin useammin kuin mitä itse epäonnistuin High Peakin alkutaipaleella. Ostin siis kaveriltani TPO:n osakkeen, faksilaitteen, minigrippi-pussillisen mallipinssejä, sekä nipun A4-tuote-esitteitä. Aluksi lähetin asiakkaiden tilaukset Kiinan tehtaalle faksilla. Sähköposti astui kuvioihin kommunikaatiovälineenä vasta myöhemmässä vaiheessa. Möin paljon pinssejä, sekä sen johdannaisia ja harjoittelin samalla maahantuonnin koukeroita. Yritystoiminnan alkutaipaleella kävin jopa muutaman kerran tutustumassa Kiinan tehtaalla. Olihan se kyllä erikoinen tunne, kun nuori mies matkustaa tehtaalle, ja hänet otetaan vastaan torvet soiden ihan kuin tärkeäkin asiakas Suomesta. Osasivat kyllä siellä tehdä vaikutuksen ja uskon, että loppu viimein olin kohtuullisen iso asiakas.

Parin vuoden päästä alkoi näyttää siltä, että en pärjää enää yksin, ja tuli aika hankkia ensimmäinen työharjoittelija. Kyseisen harjoittelujakson päätteeksi tein ison päätöksen palkata harjoittelija vakituiseen työsuhteeseen. Tuo harjoittelija, Soile, on ollut High Peakissa töissä nyt jo 22 vuotta. Seuraavat rekryt ovatkin olleet helpompia. Vuosien varrella olemme kouluttaneet sekä opettaneet monia harjoittelijoita, ja useat heistä ovat edelleen meillä töissä. High Peak on rakennettu ihmisistä ja yhteistyöstä. Näin se oli ennen, näin se on nyt ja näin se tulee olemaan tulevaisuudessakin!

Niin maailma kuin tuotteetkin ovat muuttuneet kovasti 25 vuoden aikana. Aikoinaan tuotteita tuotiin maahan paljon Aasiasta. Showroomistammekin löytyi oma osasto nimeltään ”Giveaway Heaven”. Suosittuja mainostuotteita tuolloin pinssien ja avaimenperien lisäksi olivat mm. sytkärit ja kammat. Ja oikein iso hittituote oli alumiininen kampa, jonka toisessa päässä oli pullonavaaja. Pikkuhiljaa ollaan kuitenkin alettu suosimaan lähituotantoa, ja tuotteita tilataan enemmissä määrin Euroopasta sekä Suomesta. Ekologisuus, kestävä kehitys ja kotimaisuus ovat nykyään avainsanoja asiakkaiden tarjouspyynnöissäkin. Juurikaan mitään turhaa ei haluta enää antaa, vain tuotteilla tulee olla selkeä käyttötarkoitus. Toki myös erilaiset direktiivit ja lainsäädännöt ovat vaikuttaneet tuotevalikoimaan. 

Edelleenkin yritysten brändin luomisessa liikelahjoilla sekä erilaisilla huomioinnin välineillä on sijansa. Me High Peakissa uskomme kolmeen kulmakiveen huomioimisessa. Nämä ovat ajatus, ajoitus ja rohkeus. Ajatus tulee siitä, että valitussa viestiä vievässä tuotteessa on joku juju mikä yhdistää saajan sekä antajan. Se tukee strategiaa ja viestii yrityksen arvomaailmaa. Ajoitus taas tulee uskomuksesta, että omalla sesongista erottuvalla ajoituksella saa asiakkaan jakamattoman huomion ja välttyy lahjojen vertailulta. Rohkeus on rohkeutta erottua massasta ja löytää se oma tapa muistaa tai huomioida. Miksi käyttää euroakaan tasapaksuun, hajuttomaan ja mauttomaan huomiointiin?

25 vuotta ollaan nyt touhuttu ja yritetty. Kokemus on tuonut meille varmuutta sekä osaamista. Ja tämän uskon näkyvän myös asiakkaillemme. Emme siis ole fossiileja. Jatkuvat muutokset tuotepaletissa pitävät meidät hereillä ja nuorekkaina. Juuri nyt suunnittelemme strategiaa seuraaviksi vuosiksi. Idearikas, palveleva, kaverillinen High Peak on valmiina seuraavan kvartaalin kiertueelle ja sen mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin sekä haasteisiin!

Kiitos näistä vuosista kaikille nykyisille ja entisille Highpiikkiläisille, sekä tietysti meidän lojaaleille asiakkaillemme. Toivon menestystä meille kaikille – mennään yhteistyöllä ja yhdessä kohti uutta jännittävää tulevaisuutta!
   

Jukka Lylykorpi
High Peakin perustaja, Kehitysjohtaja