Huippujuttuja

Blogi suhdetoiminnasta, promootiotuotteista, liikelahjoista ja siitä, miten ne auttavat yritystä matkalla huipulle.

Rallye Monte Carlo – polkaisu tapahtumatuotteistuksen kansainvälisille pelikentille

Sunnuntai on jo pitkällä maanantain puolella. Istun kotisohvallani Helsingissä ja purkamattomat matkalaukut seisovat eteisessä. En ota edes takkia pois päältä, se on jo käytännössä auki. Takana on tiukka kymmenen päivän puristus ja Monte Carlon ralli. Joka paikkaa kolottaa, mutta hymyilen onnellisesti. Kauden 2018 WRC:n osallistujapassi komeilee kaulassani. Aika perhanan hieno keikka takana!

Perjantaina 19. tammikuuta oli koko porukalla sopivasti perhosia vatsassa. Seuraavana päivänä olisi aamulento ensimmäiseen rallin maailmanmestaruussarjan osakilpailuun Rallye Monte Carloon. Se ei olisi pelkästään kauden 2018 ensimmäinen osakilpailu, vaan myös High Peakin avaus kansainväliseen tapahtumamyyntiin. Sitä varten olimme jo vuoden päivät prepanneet ja pian kaikki työ kulminoituisi tähän ensimmäiseen osakilpailuun.

Lento Nizzaan, vuokra-auto alle ja nokka kohti Monte Carloa. Monte Carlossa meillä tulisi olemaan torstaista sunnuntaihin WRC-brändätty myyntipiste, josta paikan päällä olisivat vastaamassa Sami sekä Maija. Olemme lisäksi hankkineet paikallista myyntityövoimaa täydentämään vieraiden kielten taitojamme.

Monte Carlosta vuokrasimme isomman pakun ja lähdimme kahdella autolla lasettamaan kohti Ranskan Gappia, missä tuleva huoltoparkki ja WRC-kiertuetta varta vasten suunniteltu myyntikonttikompleksi olisi odottamassa. Neljän tunnin moottoritieosuus sujui mutkitta, mutta ei lumetta. Puolessa välissä matkalla Gappiin alkoi valtava lumimyräkkä, joka ei meitä pohjoisen leveyspiirin ihmisiä hetkauttanut – aluksi. Lämpimän alueen Ranskan Rivieralta ja Monacosta vuokrattuja kärryjä ei nimittäin oltu millään tavoin valmisteltu talviolosuhteisiin. Siinä, kun paikalliset asensivat lumiketjuja Renaultteihinsa, me jatkoimme vielä kesänakeilla rauhallisesti kohti määränpäätämme. Pääsimme hotellistamme kymmenen kilometrin päähän, kunnes meidänkin oli luovutettava. Kilometrin korkeudessa sijaitseva hotellimme oli liian liukkaiden teiden päässä ja hölmöilemään emme halunneet alkaa. Soitimme majatalon pitäjälle, josko hän voisi tulla hakemaan. Auttavainen ranskalainen kulttuuri ei pettänyt meitä.

Ralliviikon ensimmäiset arkipäivät kuluivat myyntikonttia valmisteltaessa, inventoidessa sekä viime hetken tarvikkeita hankkiessa. Lopputulos oli mieletön! Olin jo aiemmin nähnyt kontin Suomessa, mutta brändättynä ja kaikkien tuotteiden ollessa paikallaan, olin perhanan ylpeä lopputuloksesta! Seuraava steppi tulisi olemaan jännittävin; keskiviikon Gapin shakedown (ralliautojen testiajot), huoltoparkin ensimmäiset vierailijat sekä myyntitapahtumat. Sami ja Maija siirtyivät loppuviikoksi Monte Carloon vastaamaan sinne pystytetystä myyntiteltasta.

 

bd37af54-bee9-4fb1-b848-67c33131deb3

Valmistamistamme tuotteista pidettiin kovasti niin rallivierailijoiden kuin yhteistyökumppaneiden osalta.


Keskiviikkona iltapäivällä koko homma tärähti käyntiin Gapissa. WRC-autoja käynnisteltiin äänekkäästi ympäri huoltoparkkia. Ensimmäiset asiakkaat astuivat konttiin. Palvelimme heitä Mikan kanssa paikallisen ranskankielisen myyntihenkilöstön avulla. Oma aiempi kokemus vaatemyyjänä toistui ja ihmiset astuvat liikkeeseen ryppäinä. Pienen hiljaisuuden jälkeen hiipivä kylmyys pakotti ajoittain vetämään takin vetskaria kiinni, kunnes taas yhtäkkiä täyttyvä myyntipiste toi hien otsalle. Katson kelloa – on jo ilta! Päivät kuluivat siivillä ja tapasimme mielettömiä rallifaneja tarinoineen. Tuotteitamme kehuttiin ja saimme näkyvyyttä niin paikallis- kuin kansainvälisissä medioissakin. Annoinpa yhden televisiohaastattelunkin. Monte Carlon päässä asiakkaat sekä sovitut tapaamiset pitivät Samin ja Maijan kiireisinä.

Paikallisen koulun kautta rekrytoidut myynnin ja markkinoinnin opiskelijat olivat korvaamaton apu. Meillä oli myös ilo tarjota heille kansainvälistä myyntikokemusta.


IMG_7792

Jokainen paiski töitä laikka punaisena, että saatiin puitteet kuntoon. Sami huolehtii yläkontin kankaan kiinnityksestä.


Jälkeenpäin katsottuna kaikki meni hyvin kivuttomasti. Tapahtumatuotteistus ei ole meille uutta, mutta kansainvälinen aspekti jännitti. Lopulta ihan turhaan jännitimme: tiivis yhteistyö meidän oman porukan kesken sekä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa mahdollisti loistavan viikon. Saamme suuresti kiittää partnereitamme ja eri toten Automobile Club de Monacoa, joka vastasi Rallye Monte Carlon järjestämisestä sekä NEP Finland Oy:tä, joka meidän osalta vastaa koko myyntikontin logistiikan toteuttamisesta kaudella 2018. Mitä tahansa eteen tuleekaan, selviämme siitä loistavalla kokoonpanolla.

Ensi viikolla matkaamme kohti Ruotsin rallia. Siitä lisää seuraavassa WRC-blogissa!

Kurvikkain terveisin,

Toni

Jätä kommentti