Huippujuttuja

Blogi suhdetoiminnasta, promootiotuotteista, liikelahjoista ja siitä, miten ne auttavat yritystä matkalla huipulle.

Teijon vinkit yritystekstiilien hankintaan

Loppuviikosta olisi tykypäivä, mutta samperi soikoon
– tsemppihenkiset paidat puuttuvat! Onko tuttu tilanne? Saamme teille printtipaidat varastotuotteista parissa päivässä, mutta jatkossa kannattaa tehdä suunnitelma ja olla ajoissa liikkeellä.

Kaikkien yritystekstiilien valinnan ratkaisee käyttötarkoitus ja käyttäjäryhmä. Vaikka kyse olisi vain t-paidasta, tulee miettiä meneekö paita työkäyttöön, annetaanko se lahjaksi vai onko se osa tapahtumaa. Myös käyttöikä merkitsee – pidetäänkö paitaa päivä vai pitääkö sen kestää kaksi vuotta? Tai ollaanko vaatteella töissä varastossa vai ihmisten edessä edustamassa?

Taustakartoituksen jälkeen tekstiilin matka brändätyksi tuotteeksi alkaa suunnittelupöydältä.
– Esimerkiksi isoihin tapahtumiin vaatemallisto saatetaan suunnitella kokonaan alusta saakka. Mallisto piirretään, kaavoitetaan, ommellaan ja brändätään yrityksen imagoon sopivaksi. Toinen vaihtoehto on koota tekstiilit valmistajien mallistoista ja brändätä ne, kertoo High Peakin toimitusjohtaja Teijo Virtanen, jolla on pitkä kokemus yritystekstiileistä.

Materiaalien tulee olla tarkoituksenmukaisia suhteessa käyttöön. Raskailta työvaatemateriaaleilta vaaditaan kulutuksenkestoa, suojaa ja käyttömukavuutta. Käytössä kivan tuntuisen toimistopaidan salaisuus taas on paitakankaan langassa, mitoituksessa ja erikoiskäsittelyissä. Kauluspaitamateriaalit ovat kehittyneet teknisimmiksi, mikä lisää käyttömukavuutta ja tekee vaatteista huoltovapaampia.
–  Hektisessä arjessa jokainen säästetty minuutti on ansaittu. Tekninen, silittämättä siisti kauluspaita ei rypisty edes autossa istumisesta, Virtanen vinkkaa.

Päällä mukava vaate on mitoitettu oikein

Työvaatteen tulee olla soveltuva tehtävään ja istua erilaisille vartalotyypeille tarkoituksenmukaisesti. Oikeanlainen mitoitus tekee vaatteesta hyvän näköisen ja tuntuisen. Virtasen mukaan työvaatemallistojen perusmitoitus onkin nykyään varsin laaja. Erikoistapauksissa käytetään erikoismitoitusta. Erikoismitoitetussa vaatteessa hihat, helmat ja lahkeensuut ovat käyttäjälleen sopivan pituiset ja malleja löytyy sekä todella hoikille että kurvikkaammille vartaloille vaatteen mittasuhteiden muuttumatta oudoiksi.
– Kun vaate on päällä mukava eikä häiritse työn tekemistä, istuvuus, mitoitus ja materiaali ovat tasapainossa. Työvaatteen tulisi olla niin mukava, ettei sitä edes huomaa päällään, sanoo Virtanen.

Viesti logolla tai ilman

Brodeerauksen ja printin koon määrittelee brändi ja käyttötarkoitus. Isot printit sopivat urheiluun ja tapahtumiin. Ostaessaan Neste Rallin t-paidan ihmiset haluavat samaistua rallikuskiin. Työvaatteen profilointi kannattaa tehdä fiksusti ja hyvällä maulla. Sitten työntekijätkin kantavat vaatteensa tyylikkäästi.
– Se tykypäivän t-paita, jossa on tarkoituskin näkyä ylikorostetusti, on eri asia. Samoin vaikkapa ravintola-alalla henkilökunnan erottaminen staff-selkätekstillä. Logo voidaan kutoa modernisti suoraan kankaaseen, mikä tuo suunnitteluun uudenlaista vapautta, Virtanen vinkkaa.

Voi vaatteella viestiä ilman logoakin. Toimistokäytössä asut tai virkapuvut voivat olla yhdenmukaiset brändin ilmetessä vaatteista värityksen kautta.

Tilaa tuotteet ajoissa

Kokonaisuuden suunnitteluun tulisi varata riittävästi aikaa. Matka varastotuotteesta yrityksen imagoon brändätyksi laadukkaaksi yritystekstiiliksi ottaa kuukauden. Kokonaisen malliston suunnitteluun alusta saakka on hyvä varata puolisen vuotta. Se nopeasti tehty printtipaita tarkoittaa mahdollisesti myös kaupan päälle tulevia kompromisseja.

Etenkin työvaatteiden hankintaan kannattaa miettiä hankintaryhmän perustamista.
– Työntekijöitä on hyvä ottaa mukaan valintaan ja päätöksentekoon. Tärkeää valinnassa on yleinen mielipide ja osittain yhtenäisesti tehty päätös, sanoo Virtanen.

Vaate pysyy käyttökunnossa ja siistinä oikealla huollolla. Vaatehuolto voidaan ulkoistaa tai ohjeistaa työntekijät huolehtimaan työvaatteistaan itse.
– Työvaatteisiin voidaan tehdä myös huoltosopimuksia tai liittää niihin pesulapalvelu. Tällöin asukertoja on hyvä olla kaksi tai jopa kolme, jolloin käyttö on vaivattonta ja vaatteen käyttöikä pitenee, muistuttaa Virtanen.

Toiminta on myös työnantajalle kustannustehokasta. Kun vaate saa välillä levätä, se ei kulu niin paljon.

Mainostuotteet yksi yhteen brändin oman laatumielikuvan kanssa

Laadulla on iso merkitys. Kaiken oheismateriaalin tulisi vastata yrityksen omaa laatumielikuvaa itsestään.
– Mainostuotteiden tulee aina olla samaa tasoa yrityksen omien tuotteiden tai brändin laatumielikuvan kanssa. Vaatikaa sitä laatua, millaiseksi arvioit yrityksesi, tuotteesi ja palvelusi. Kun ominaisuudet ja laatu on kunnossa, tuotteen käyttöikä pitenee, painottaa Virtanen.

Niinpä. Teslan logoa ei brodeerata halpaan vaatteeseen ja työntekijöiden resuinen vaatetus on tahra firman imagossa. Kun tuotemerkin vaatetus on oikein onnistunut, voi lopulta käydä kuten Caterpillarille: yritys tekee keltaisia työkoneita, mutta brändin tukipilari ovat työkengät, joita on myyty miljoonia.
– Caterpillar tunnetaankin USA:n ulkopuolella lifestylemerkkinä. Yritys alkoi ensin vaatettaa omia työntekijöitään, kutakin työnkuvan mukaisesti. Pian muutkin halusivat pukeutua Caterpillarin vaatteisiin.

Virtasen mukaan Caterpillar toimi esimerkillisesti.
– Hyvä työnantaja huolehtii työntekijöidensä viihtyvyydestä brändin mukaisella vaatetuksella, ja ohjeistaa työntekijät pukeutumaan yrityksen arvojen ja työtehtävän mukaisesti. Onnistunut työvaatetus pitää yllä myös työmotivaatiota.

Mikä teillä on tilanne mainostekstiilien ja työvaatteiden suhteen?
Katsotaanko kalenterista tapaamisaika?

Jätä kommentti