Huippujuttuja

Blogi suhdetoiminnasta, promootiotuotteista, liikelahjoista ja siitä, miten ne auttavat yritystä matkalla huipulle.

Onko profiloitu työvaate tulossa myös suomalaistoimistoihin?

Henkilöstön pukeutuminen on tärkeä osa yritysilmettä. Yhtenäinen pukeutuminen vahvistaa yrityskulttuuria ja arvoja yrityksen sisällä. Ulkopuoliselle hyvin tehty profilointi on yrityksen kävelevä käyntikortti ja osa markkinointistrategiaa. 

Monilla aloilla työvaatetus on itsestäänselvyys, ja vaatteilla on alakohtaisesti omat tehtävänsä. Ne suojaavat työntekijää tai tuotetta, tukevat ammatti-identiteettiä ja brändiä tai tekevät yrityksen muuten erottuvaksi. Lisäksi tietyt toimialat, kuten pankki ja lakiala, soveltavat omia pukeutumiskäytäntöjään.

Toimistopukeutumisessa brändätty tiimivaate on Suomessa vielä harvinainen. Messupukeutuminen hallitaan jo paremmin. High Peakin yhteistyökumppanin, GC-Sportswearin toimitusjohtaja Kristian Lahtisen mukaan työvaatteen merkitys on valtava ajatellen yrityksen profiloitumista ja imagon kasvattamista.
– Yhtenäinen työvaatetus luo yhteenkuuluvuuden tunteen ja nostattaa me-henkeä, tietää Lahtinen.

 

Pysyvä ensivaikutelma

Nonverbaalista viestintää tutkivan psykologian professori Albert Mehrabianin mukaan jopa 55 % ensivaikutelmasta muodostuu ulkoisen olemuksen ja kehonkielen välityksellä.

Työvaatteen kautta ujompikin sujahtaa ammattirooliin sujuvasti, ja vaate antaa kantajalleen varmuutta. Aamut ovat helpompia, kun lähtökiireessä ei tarvitse arpoa puhtaan ja vähiten ryppyisen vaatteen väliltä.

Yrityksen toimiala ja työtehtävä vaikuttavat valintoihin. Toimisto- ja asiakaspalvelutyöhön sopivat esimerkiksi profiloidut paidat ja pikkutakit.
– Klubibleisereiden ja pikkutakkien kysyntä kasvaa koko ajan. Tyypillisesti ne menevät myyntiosaston työvaatteiksi. Tärkeää on, että yrityksen henkilöstöön voi samaistua ja heidän ulkonäkönsä on helposti lähestyttävä, summaa Lahtinen.

 

Ruotsissa nelinkertainen työvaatemyynti

Ruotsissa tiimipukeutuminen ja profilointi ovat kengurun loikan meitä edellä. Tämän voi päätellä jo työvaatemyynnin liikevaihdosta, joka on nelinkertainen Suomeen verrattuna. Profiloituja työvaatteita käytetään myös toimistotyössä.
-Tukholmalaisessa lounaskahvilassa tai työmaaruokalassa näkee pukeutumisen perusteella heti, missä kukin pöytäkunta työskentelee. Yhtenäinen työasu luo luotettavuutta – ryhmä on sitoutunut ja ylpeä työpaikastaan, määrittelee Lahtinen.

 

Laatua ja helppoa huollettavuutta

Laadukkaat työvaatteet ja tyylikäs profilointi ovat Lahtisen mukaan työnantajan näkökulmasta äärimmäisen helppo panostus markkinointiin ja firman näkyvyyteen.

Laatu tarkoittaa sitä, että työvaate tuntuu hyvältä, kestää käytössä ja on hyvännäköinen. Ulkonäkö ei kärsi, vaikka vaatteet on tehty työntekoon. Paidan kaarrokkeet ja muut leikkaukset tuovat liikkumismukavuutta, tarvittavat vahvistukset suojaa. Vaate ei kiristä ja huolto on helppoa. Esimerkiksi kauluspaitoja ei tarvitse silittää.

 

Onnistumisen edellytys, ei pakollinen paha

Myös suomalaiset ovat alkaneet arvostaa profiloinnin merkitystä. Taannoin Lahtinen näki teollisuusalueella isommalla porukalla liikkeellä olevan ikkunafirman henkilöstön. Koolla oli myyntitiimiä ja asentajia. Kaikilla oli samanlaiset takit ja pusakat, mutta työtehtävästä riippuen erilaiset, tarkoituksenmukaiset housut.

Työvaatetta kannattaa katsoa onnistumisen edellytyksenä, ei pakollisena pahana. Työtekijät käyttävät vaatteita mielellään, kun profilointi on harkittu ja vaatteen muutkin ominaisuudet kohdillaan. Yhtenäisen pukeutumisen myötä tulee se maankuulu tekemisen meininki. Tämä assosioituu ulospäin niin, että firmassa viihdytään ja vaatteilla osoitetaan arvostusta omaa työpaikkaa kohtaan. Brändätty työvaate on yrityksen viestintäväline, joka hitsaa henkilökunnan yhteen.

 

Ajoissa ostoksille

Vaatehankinnoissa kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Asiantuntevalta toimittajalta hankitut tekstiilit sopivat erinomaisesti yritysprofilointiin, sillä myynti tapahtuu ainoastaan yrityksille ja yhteisöille, ei vähittäiskaupalle.
– Itsekin olen syyllistynyt vuosia sitten myynnin johtotehtävissä hakemaan messuja edeltävänä iltana tavaratalosta hätäpäissäni kaikille samanlaiset kauluspaidat. Esitteet, tuotteet ja messuosasto olivat valmistuneet ajoissa, pukeutuminen unohtui, Lahtinen muistelee.

Firman logolla mallikkaasti merkityt työvaatteet ovat tulevaisuudessa olennainen osa yhä useamman työpaikan arkea. Tähän saakka työvaatteen on ajateltu palvelevan brändiä ja olevan sille alisteinen. Palvelumuotoilijat miettivät jo, kuinka brändätty työvaate voisi tulevaisuudessa palvella asiakkaan näkökulmaa.

Joko sinä tiedät mitä laitat huomenna töihin päälle?

Jätä kommentti