Huippujuttuja

Blogi suhdetoiminnasta, promootiotuotteista, liikelahjoista ja siitä, miten ne auttavat yritystä matkalla huipulle.

Jokainen tapahtuma on mainio tilaisuus

Onnistuneessa tapahtumamyynnissä tuotevalikoima, tapahtuman yleinen ilme ja brändi kohtaavat. Parhaimmillaan asiakkaat löytävät tapahtumasta muiston, jota käyttävät mielellään pidemmänkin ajan. Kokosimme yhteen parhaat vinkit ja menestyksen avaimet onnistuneeseen tapahtumatuotteistamiseen.

High Peakilla tuotesuunnittelu tehdään aina yhdessä tapahtuman järjestäjän kanssa. Tuotevalikoima ja sen ilme luodaan tapahtuman yleisen ilmeen, brändin ja annettujen suuntaviivojen mukaiseksi.

High Peakin tuotevastaavana toimii Maija Mikkola. Mikkola on merchandise-prosessissa asiakkaan mukana tuotesuunnittelusta aina tapahtumapaikalla tehtävään tuotteiden myyntiin saakka.

– Onnistuminen vaatii kokonaisvaltaista suunnittelua tuotteiden ominaisuuksista aina kassakuittirulliin asti.

Olipa kyseessä sitten asiakkaan oma tapahtuma tai High Peakin hoitama merchandise-myynti, tuotteet suunnitellaan aina kyseistä tapahtumaa ja kohderyhmää varten, kertoo Mikkola.

Valikoiman suunnittelu aloitetaan visuaalisesta ilmeestä. Jos tapahtumaa varten päätetään suunnitella vaikkapa huppari, etsitään ensin mieluisa malli ja sopivin valmistaja, jonka kautta hinta­ rakentuu.

– Saamme tekstiilejä useasta eri tehtaasta ja vaihtoehtoja löytyy aina. Idea ei kaadu siihen, että ensimmäisen tehtaan hinta on esimerkiksi liian korkea. Kun malli ja hinta ovat kohdillaan, brändätään tuote tapahtumaan sopivaksi, selvittää Mikkola.

 

Kohderyhmien huomioiminen

Hyvä tuotevalikoima on ilmeeltään yhtenäinen. Valikoimassa ja hintahaitarissa on sopivasti vaihtelevuutta ja kaikki kohderyhmät on huomioitu. Joka vuosi tarjolle kannattaa hankkia jotain uutta.

Kyse on osaksi imagosta, mutta myös siitä, että monet tapahtumista houkuttelevat osaksi myös samoja kävijöitä vuodesta toiseen. Muiden kohderyhmien lisäksi eri sidosryhmille – kuten tapahtuman kumppaneille – on tapana tarjota mahdollisuutta hankkia tuotteita asiakkaille tai henkilökunnalleen.

Menekki ennakoidaan suhteessa tapahtuman kokoon, myyntihistoriaan ja brändiarvoon. Mitä suurempi brändiarvo, sitä helpommin syntyy myös asiakkaan ostopäätös – ostetaanhan tuotteita jo muistoksi. Pienemmät tapahtumat katetaan maltillisemmalla valikoimalla huomioiden kuitenkin, että tapahtumasta saa halutessaan mukaansa kivan muiston, kuten t-paidan tai lippiksen.

 

Valikoimat kehittyvät vuosittain

Esimerkiksi Jyväskylän Laajavuoressa järjestettävän Red Bull Crashed Ice -tapahtuman tuotevalikoima kehittyy vuosi vuodelta. Vauhdikkaan alamäkiluistelun suosio on jatkuvassa kasvussa, ja se vetää puoleensa innokkaita faneja. Jotta jokaisesta tapahtumasta saadaan tuotevalikoimaltaan uniikki, High Peakin merchandise-ammattilaiset pitävät silmänsä auki, kuuntelevat asiakkaita ja ottavat asiakaspalautteen huomioon tulevaisuutta varten.

–Viime kerralla näimme itseasiassa juuri Red Bull Crashead Ice -tapahtumassa esimerkillisen hienon snapback-lippiksen, jota käytimme uuden lippismallin esikuvana, paljastaa Mikkola.

Omalaatuisuus tulee tuotesuunnittelun ja visuaalisen ilmeen kautta, ei niinkään erikoisista tuotteista. Joitakin tuotteita kokeillaan alkuun pienemmissä erissä ja kartoitetaan kiinnostusta. Epätyypillinen tuote Mikkolan mukaan on esimerkiksi tupsupipo kesän Neste Ralleihin. Pipolle löytyi kuitenkin faneja ja sitä myytiin paljon etenkin erikoiskokeilla. Ehkäpä hieno pipo kohtasi Suomen vaihtelevat kesäsäät, ja loppu on historiaa. Tärkeintä kuitenkin on, että tuote tulee käyttöön ja asiakas on tyytyväinen ostokseensa.

 

Käyttötuotteita, muistoja, keräilyharvinaisuuksia

Tapahtumatuotteet ovat tyypillisesti käyttötuotteita, mutta niitä hankitaan myös keräilytarkoituksiin.

– Moni kiertää vuodesta toiseen samoja tapahtumia. Keräilijöiden suosiossa on ollut esimerkiksi Neste Rallin suosittu vuosipinssi. Kaveriporukat taas saattavat hakea yhtenäistä ilmettä vaikkapa aurinkolaseilla ja lippiksillä, selvittää Mikkola.

Osa tuotteista vetoaa enemmän ulkomaalaisiin asiakkaisiin. Red Bull Crashed Ice -tapahtumassa ensi kertaa viime vuonna myynnissä olleet fanihuivit olivat selvästi tutumpia ulkomaalaisille faneille ja itse urheilijoille kuin suomalaisille. Hyvä lisä tuotteissa on myös paikkakunnan tai maan nimi. Näin monissa tapahtumissa viihtyväkin saa mielekkään matkamuiston tai viemisen muistuttamaan juuri kyseisestä tapahtumasta.

 

Onnistuneen asiakaskokemuksen avaimet

Tapahtumapaikalla onnistunut asiakaskokemus ja hyvin toimiva logistiikka ovat tärkeitä. Myymälään pitää päästä sisälle hypistelemään ja katselemaan tuotteita kuten mihin tahansa kauppaan. Asiakaspalvelun tulee olla ystävällistä ja sujuvaa. Hinnoittelun ja esillepanon on oltava selkeää ja hyllyissä riittävästi tavaraa, jotta kiireisempikin löytää etsimänsä. Tätä edeltää ammattitaitoisesti hoidetut tehdastoimitukset, sekä itse tapahtuman varastoinnin aikataulutus.

– Red Bull Crashed Ice -tapahtuman onnistumiseen ja asiakaskokemukseen vaikuttaa paljon jo itse myyntipiste. Tapahtuma järjestetään talvella, jolloin lämpimässä myyntikontissa on mukavampi tehdä tuotehankintoja kuin ulkoteltassa värjötellen, tietää Mikkola.

Tapahtumajärjestäjä voi vaikuttaa tapahtumavieraisiin myös etukäteen. Mikäli tapahtumalla on verkkokauppa, pääsylipun ostaja voi siellä perehtyä tuotevalikoimaan ennalta.

Tuotepaketti ja pääsylippu ovat myös hyvä lahja.

 

Apuna High Peakin supervisorit

Onneksi tätä kaikkea ei tarvitse hoitaa yksin. Tapahtumissa asiakkaan tukena toimivat High Peakin ammattilaiset, joilla on pitkä kokemus tapahtumien tuotteistamisesta.

Nyrkkisääntö: jokainen tapahtuma on tilaisuus, joka kannattaa käyttää hyödyksi. Siksi tapahtuma on syytä suunnitella ja toteuttaa hyvin tuotteiden osalta.

Millaisen tapahtumatuotekokonaisuuden te tarvitsette? High Peak hoitaa sen kyllä.

Jätä kommentti