Huippujuttuja

Blogi suhdetoiminnasta, promootiotuotteista, liikelahjoista ja siitä, miten ne auttavat yritystä matkalla huipulle.

Giveaway-tuotteesta kansainväliseksi uutiseksi: olympiahuuma edistää hyvää asiaa

Ensi kuussa, tarkemmin 5. elokuuta, koko maapallo pysähtyy seuraamaan Rion olympialaisten avajaisia. Siitä vajaat kolme seuraavaa viikkoa kuluu televisiota seuratessa, kun maailman parhaat urheilijat ottavat mittaa toisistaan.

Koko maailma pidättelee hengitystään, kun Usain Bolt tavoittelee kolmansia kultamitaleitaan kolmansissa olympialaisissaan, kolmessa eri lajissa: 100m, 200m ja 4 x 100m. Tällaista kolminkertaista triplakultaa ei ole kukaan koskaan saavuttanut aiemmin. Ja mikäs Boltia, ja kaikkia muitakin eliittiurheilijoita seuratessa. Huippu-urheilijat ovat superstaroja, terveellisen elämän esikuvia, jotka aiheuttavat kutkuttavia jännitysmomentteja aktiiviselle penkkiurheilijalle.

Kuinka tämä sitten liittyy giveaway-tuotteisiin ja markkinointiin? Helposti. Olympialaisten markkina-arvo on mittaamattoman korkea, ja tässäpä tapausesimerkki onnistuneesta markkinoinnista toukokuulta, jolloin olympialaisten alkuun oli vielä kolme kuukautta.

Hesari uutisoi silloin, että Rion olympialaisten järjestäjät jakavat kisojen 10 500:lle urheilijalle 450 000 kondomia, mikä on kolminkertainen määrä Lontoon kisoihin nähden, ja on samalla uusi ennätys. Tämä tarkoittaa noin 42:ää kondomia yhtä urheilijaa kohti.

Kondomeja on jaettu kisoissa jo pitkään, ei nimittäin ole mikään uusi asia, että urheilijat eri puolilta maailmaa kohtaavat toisiaan kisojen aikana romanttisissa merkeissä. Jo Helsingin olympialaisten alla vuonna 1952 kaupunki päätti lähettää kaikki ”vanhat piiat”, eli nykykielellä sinkkunaiset maaseudulle töihin olympialaisten ajaksi. Tämä oli osa laajaa siveyskampanjaa.

Mutta kondomien jaon syynä ei nykypäivänä ole niinkään tieto siitä, että maailmaan saattaa syntyä kisojen tiimoilta muutama monikulttuurinen vauva, vaan kisajärjestäjä haluaa pikemminkin valistaa jostain ihan muusta: ”Urheilijat näyttävät esimerkkiä suurelle yleisölle, ja heillä voi olla tärkeä rooli aidsin vastaisessa taistelussa”, kertoo AFP järjestyskomitean tiedottaja Lucas Dantas HS:n jutussa. Kasapäin jaetut kondomit edustavat siis tärkeää asiaa, josta kisajärjestäjä halusi levittää sanan maailmalle jo hyvissä ajoin.

Brasilialaiset vetivät kekseliäästi pidemmän korren aiemmilta vuosilta tutun giveaway-tuotteen käytössä, ja liittivät sen osaksi tiedotustaan (ja samalla markkinointiaan). He nostivat lahjoitettujen kondomien määrän övereihin lukuihin – ja maailmanlaajuinen uutiskynnys tärkeästä asiasta oli ylitetty.

Jätä kommentti