Huippujuttuja

Blogi suhdetoiminnasta, promootiotuotteista, liikelahjoista ja siitä, miten ne auttavat yritystä matkalla huipulle.

Vincit ei tyydy tavanomaiseen

Tamperelainen ohjelmistotalo Vincit ei halua tehdä asioita samalla tavalla kuin muut. Tämä koskee myös liikelahjoja. Vuoden yritys- ja Paras työpaikka -palkinnot pokanneen Vincitin perustaja Mikko Kuitunen kertoo nyt Huippujuttuja-blogissa, mikä on heidän liikelahjafilosofiansa.

Toimitusjohtaja Mikko Kuitunen kertoo, että bulkkitavaran sijaan yritys haluaa panostaa laadukkaisiin tuotteisiin, joissa on ideaa. Vincit käyttää promootiotuotteita asiakas- ja henkilöstölahjojen lisäksi erityisesti rekrytointimarkkinoinnissa.

”Toimimme alalla, jossa on aina kysyntää osaaville työntekijöille. Meillä on kaiken aikaa haku päällä. Yritystä kuvaava lahja on erinomainen tapa erottua joukosta ja jäädä mieleen.”

Mieleenpainuvuus onkin Vincitille tärkein motiivi liikelahjojen käyttöön. Asiakkaan tarve ei ole aina akuutti, eivätkä päätökset ohjelmistoprojekteista synny hetkessä. Tällöin on eduksi jättää konkreettinen muistijälki asiakkaan pöydälle, taskuun – tai vaikkapa teekuppiin.

”Järjestimme esimerkiksi Tea time -tilaisuuksia, joissa tarjosimme Vincit-kahvia ja -teetä. High Peakin kautta hankimme lahjoiksi Vincitin ankalla varustetut teepallot. Ne täydensivät konseptin ja jättivät osallistujille hauskan ja hyödyllisen muiston”, Mikko kertoo.

Mikko yhtyy ajatukseen, että liikelahja on erinomainen väline yrityksen arvoista viestimiseen. Vincitin lahjat kuvaavat sen tapaa toimia: Laatua, innovatiivisuutta, käytettävyyttä sekä myös pilkettä silmäkulmassa. Yrityslahja on myös erittäin kustannustehokas media. Vincitin liikelahjoissa on ollut hyvä ROI, Mikon mukaan noin kymmenkertainen.

”Itse lahjan lisäksi kannattaa miettiä myös tarinaa: Miten annettu lahja kytkeytyy meidän tekemiseemme? Meillä suositaan ’teknofriikkiyttämme’ korostavia tuotteita, joissa on lisäarvoa tuottavia, fiksuja ominaisuuksia. Itse tuote on mielestäni noin puolet lahjan luomasta muistijäljestä: Idea ja tarina luo toisen puolen.”

Mikko huomauttaa, ettei laadukastakaan tuotetta haluta käyttää julkisesti, jos sen kyljessä on kissankokoinen logo. Sen sijaan hienovaraisesti brändätystä lahjasta ja sen antajasta kerrotaan mielellään myös eteenpäin.

Mikko Kuitunen: Kerro vielä, miksi lahjonta kannattaa?

”Hyvin tehtynä se on kustannustehokas tapa tukea brändiä.”

Jätä kommentti